Mette Prosa-CV - Mette Hind
667
post-template-default,single,single-post,postid-667,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Mette Prosa-CV

Mette Prosa-CV

Prosa-CV 

I Hamborg blev jeg færdig med en 4-årig kunstterapi- og kreativitetstrænings- uddannelse hos APAKT, et institut for analytisk kunstterapi, i 2001. Mit diplomarbejde/speciale kom til at handle om, hvordan kunstterapeutiske metoder også kan anvendes i det ikke terapeutiske rum.

Jeg gennemførte et pilotprojekt med unge, som havde været udsat for ekstrem vold, og valgte at tage udgangspunkt i mine erfaringer fra dette projekt, da jeg skrev speciale. Det viste sig at de kunstterapeutiske metoder og det at skabe et kreativt rum sammen, hjalp disse meget udsatte unge til at få et bedre selvværd.

Her har en af de unge drenge sat sit personlige aftryk på bygningen  som vi mødtes i.

Jeg boede i Berlin gennem mange år, 1984-1997, og her arbejdede jeg som socialpædagog og psykoterapeut med både voksne, unge og børn, alle med store udfordringer i deres liv, socialt og psykisk. Det var her, at jeg opdagede de magiske muligheder, der gemmer sig i det kunstneriske udtryk. Disse billeder er fra en workshop med unge på en skole i Berlin, hvor vi lavede skulpturer af gips og et vægmaleri med deres eget kropsaftryk.

For at tage kunstterapiuddannelsen skal man forinden have en pædagogisk , sundhedsfaglig eller kunstnerisk uddannelse af mindst 3 års varighed.

Inden jeg startede i APAKT ( kunstterapi institut, Hamborg), havde jeg en pædagoguddannelse (1975)samt en kandidatuddannelse i pædagogik fra Københavns Universitet(1988). Mit speciale hedder ”Gentagelsen er ny hver gang”, et projekt om samliv.

1991-1996: I Berlin uddannede jeg mig inden for billedhuggeri hos Gerlinde Röder og på Freie Kunstschule samt gennem mange workshops i stenbrud,

sandstenbrud i Reinhartsdorf

hvor vi arbejdede med sandsten.  Vores lærer var Marguerite Blume- Cardenas.

T.v. får jeg vejledning af min lærer Rüddiger Schöll på Freie Kunstschule, Berlin. Siden arrangerede jeg en workshop på øen Tinos i Grækenland, hvor vi arbejdede med marmor fra et marmorstenbrud på øen.

   

I samme periode lavede jeg en del workshops for 10-klasser, hvor temaet var misbrug og afhængighed, tilgangen var kunstnerisk og æstetisk. Her blev der i sær arbejdet med gips og hønsetråd, hvor de unge skabte skulpturer og på den måde fik formet et udtryk for deres forhold til såvel slik som euforiserende stoffer, alkohol og spil.

Gipsskulptur med en elev i 10. klasse i Berlin

1997-2014: Underviser

Jeg har været underviser og lektor på pædaguddannelsen samt efter- og videreuddannelser for pædagoger og lærere i 16 år, først på Uc Lillebælt, Jelling og siden UC Syd i Esbjerg hos NVIE, Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion. I 3 måneder fik jeg mulighed for som udsendt medarbejder, at deltage i et dobbelt uddannelsesprojekt i Ghana, en erfaring som har sat sig dybe spor i mig.

2000: Underviser i Ghana

Her bruger jeg kunstterapeutiske metoder sammen med ghanesiske pædagoger og deres lærere.

 

2007: Projektorienteret Videnskabsteori, Efter-og Videreuddannelse, Aarhus Universitet, Bacheloruddannelse i Filosofi

v. Steen Wackerhausen og Jens Thisted

 

2010: ICDP, Efter- og Videreuddannelse

Da Vejle kommune ville anvende ICDP, International Childrens Development Program fik jeg en videreuddannelse i dette relations- og ressourseorienterede program, som jeg stadig har stor glæde af i mit møde med mennesker.

Her er min ICDP eksamensopgave

 

2014, 2. udgave: Hør og se Barnets stemme-Et projekt med kunstnerisk og æstetisk tilgang

 

Et billede siger mere end 1000 ord!

2009-2014: NVIE, Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion

I Esbjerg, UCSyd, var jeg konsulent i NVIE, Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion I denne periode fik jeg mulighed for at gennemføre projektet ”Hør og se barnets stemme-Et projekt med kunstnerisk og æstetisk tilgang ” sammen med Birte Hansen, en lille bog og medfølgende dvd.(se under: Pædagogiske projekter, der ligger det som pdf, parat til download).

2011: ART,et pædagogisk program

I samme periode deltog jeg i et projekt for socialstyrelsen, der skulle hjælpe unge ”tilbage på sporet” ved hjælp af et pædagogisk koncept, som jeg blev uddannet i at bruge i Norge, hvor man har stor erfaring med ART, Aggression Replacement Training. På en specialskole i Fredericia fik jeg mulighed for at afprøve konceptet og skrive en rapport samt lave en videofilm om forløbet.

en undersøgelse

ART, Agression Replacement Training, min undersøgelse og eksamensopgave.

Ny metode i brug over for voldsomme unge 2

Ny metode i brug over for voldsomme unge 2

Jeg nåede frem til den erkendelse, at det giver mening at benytte sig af denne form for meget strukturerede programmer for nogen meget belastede grupper

Video-CV

Se Video CV Mette

 

2014-2015: Akrylmaling på Aarhus Kunstakademi, underviser Külli Suitsu

2014: Lærte bronzestøbning på Aarhus Kunstakademi på et 5-dages kursus

 

 

 

2015: Mal &Tal

I 2015 kom mange asylansøgere til Fredericia, især mange fra Syrien. Jeg fik mulighed for at lave et Mal&Tal- forløb med 10 kvinder fra Syrien og en fra Ukraine, 3 workshops, hvor jeg arbejdede med kunstterapeutiske metoder. Forløbet mundede ud i en udstilling på asylcentret , den forhenværende kaserne. Her er plakaten fra udstillingen, malet af en af de syriske kvinder samt link til min artikel om forløbet.

      30-36 Mette Hind

To unge mænd fra Iran og Irak, som også boede på Asylcenteret kom hen på mit værksted og malede deres historier der

 

2016: Medlem af KunstNETværket, kunstner- kunsthåndværker og billedmager-sammenslutning i Fredericia siden 2016 med fælles årlige udstillinger i påsken og i festugen/kulturnatten.

 

2017 : Deltager på kursus fordelt på 2 uger, Skam og Kreativitet, hos Vibeke Skov, Institut for Kunstterapi, Gadbjerg

 

2016 workshop med elever på social- og sundhedsuddannelsen i Fredericia om sanselighed og æstetik i praksis, her billeder fra forløbet, hvor der blev malet med inspiration fra postkort

 

 

2017 Kunstprojekt

“6.-juli stien 2017”, hvor jeg og 11 andre hver i sær skabte en ny udgave af Fredericia’s ikon “den tapre landsoldat”, som blev opstillet i midtbyen i forbindelse med 6-julifestdagene. Her er min fredselskende soldat og hans pige, som nu har fået ophold i Ungdomshuset i Fredericia:

 

2018: Frivillig i headspace, rådgivning for unge 12-25 år, i Fredericia, hvor jeg i 2019 har haft en ugentlig maledag med en gruppe unge, hvor vi har malet vores drømme. Forløbet fortsætter fra januar 2020.

headspace drømmemalegr.

 

2019: Grafik

4 dages grafikkursus, kold nål, hård grund og blød grund på Odense grafisk værksted. Underviser Inge Marie Mørcke.

 

2019: SKAM

1.-2. April 2019,  deltager på 2 dage kursus i København, tema: Skam og længsel, arrangeret af Foreningen af Psykoterapeuter  i Danamark, underviser Lars J. Sørensen

 

2019: Collografi

12-13. April 2019 deltager på kursus i collografi, Fredericia, underviser Preben Andersen og Kent Nørby Andersen

sammen

 

2019: Billedværkstedet

d.1.8.2019 Nyt stort værksted i Norgesgade 20, Fredericia. Erik flyttede fra sit galleri og jeg var så heldig, at få tilbudt den gamle hestestald! Nu er det som mit skilt fortæller: Billedværkstedet. Her har vi også fortsat croquis 10 tirsdage om efteråret og igen om foråret.

og siden oktober 2019 har jeg fået æren af at have en grafisk presse fra Kirsten Kjær Museet i  Thy i mit værksted!

presse 

 

2019: Kursusdag

d.7.11.2019 deltagelse i Psyk Info konference på Koldinghus “Når følelserne tager over”, med fokus på unges trivsel eller mangel på samme. Oplæg v.chefpsykolog Michael Danielsen, psykolog Janne Østergaard Hagelquist og specialpsykolog, phd. Stine Bjerrum Møller om bl.a. mentalisering, grundfølelserne og især vreden. En- af os- ambassadør Camilla Lykke fortalte sin historie.

Uddrag af koldinghus

 

2019: Kursusdag

d.5.12.2019 Psykiatriens Forskningsdag: Det sindsyge liv.  Oplæg med forsker og musiker Peter Vuust om musik og hjerneforskning. En-af-os-ambassadør fortalte sin historie og 6 phd studerende berettede om deres forskningsmetoder inden for sundhed og psykiatri.

 

2020: Workshop med konfirmander

D.5.2.2020 har jeg malet døre og drømme med 40 konfirmander i Christianskirken i samarbejde med præsten Elin Skoven. Det kom der mange vidunderlige billeder ud af. Jeg lægger et eksemplar, som jeg selv har lavet pga. lovgivning osv. De unges billeder hænger ind til videre som udstilling i “legerummet” i kirken.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.